Resdag
Så var det sista dagen i Polen. Tid för frukost hade satts till 9.00 med tanke på att vi alla kunde behöva lite sovmorgon. Men i stort sett samtliga var uppe mycket tidigare för att försöka hinna med så mycket som möjligt innan vi skulle hemåt.

Många var ute på stan redan innan affärerna var öppna för att hinna handla med sig lite presenter och saker man sett igår.

Klockan 11 var sedan alla på plats för utcheckning och transport med bussen, som hämtade upp oss utanför hotellet. Det var väl med blandade känslor vi klev på bussen - kul att vara på resa - kul att åka hem.

Väl framme vid flygplatsen blev det precis som det brukar vara när man är ute och reser. Väntan .....

Incheckning och väntan, handla för sina sista zloty's och vänta.

Till slut blev det i alla fall dags. Hemresan startar.

Vi landar sedan på Arlanda ca 35 min. sena och blir som tur var upphämtade som planerat av vår favoritbuss.

Nu ska det bli skönt att få sova i sin egen säng.

Lördag, Maj 16, 2009, 19:23
kommentar 1 kommentar 1 ( 23 visningar )

by aira

Efter en riktigt ansträngd natt med lite sömn pga. festande i huset - dock inte från våran sida - var det dags för en ny dag.

Warzawa here we come - först lite kultur och sedan shopping.......

Efter en enkel frukost hämtas vi upp av bussen som tar oss på en tur runt staden. Först ett besök på kulturpalatset som var ett bygge för sig. Tusentals rum och över 200m högt. Många fotograferade staden uppifrån och människorna syntes knappt där nere. En liten kontrast mot gårdagen då vi var 100 meter under backen och nu 100 meter över.

En sak var gemensam i alla fall, hissen! Den här gick ändå fortare, jag tror det var 6 m/s och resan upp till toppen tog 20 sekunder.

Efter kulturpalatset såg vi monument över gamla Warzawa och judarnas ghetto-område. Vi såg även en film från 1945 då ryssarna kom och befriade Warzawa från Nazisterna.... I stort sett hela denna miljonstad förstördes då och har sedan från 50-talet helt och hållet byggts upp.

Rundturen avslutades i gamla stan och alla släpptes för att spendera resten av dagen med att göra vad man ville.

Vi var många som tog chansen att handla och titta på stan. Bilden ovan är för övrigt från ett shoppingcenter med ca 270 butiker...häftigt.

Efter många timmar med handlande, fika, äta mm. samlades vi alla på vandrarhemmet för att avluta kvällen på samma restaurant som igår. Jag tror alla klädde upp sig lite extra denna sista kvällen i Polen och efter mat, kaffe på ett fint café var det nog många som vandrade tillbaka till sängen med trötta ben och fötter. Denna vecka har nog alla slagit personligt rekord i att gå. Hade vi deltagit i någon stegtävling hade inte någon annan haft en chans....g-natt.

Lördag, Maj 16, 2009, 14:56

by aira
Ny dag och alla är pigga och alerta vid frukost. Idag väntar en tripp till saltgruvan i Wieliczka och en lång resa till Warzawa.

Utcheckning från hotellet gick smärtfritt och vi stuvade in oss i den lilla bussen för att komma iväg.

Framme vid gruvan väntade oss en duidat tur ner för ett otal trappor, 300 - 400 eller kanske tusen (så kändes det i alla fall). Tre nivåer ner i berget eller ca 130 meter ner.

En mycket häftig upplevelse - gruvan finns med på världsarvslistan och det är svårt att beskriva hur det var. Väggarna var täckta av salt och det var bara att slicka eller skrapa loss det med fingrarna. Helt underbara skulpturer, stora salar och även en kyrka var uppbyggt 100 meter under jorden. Det ska sägas att det var lite svårt att fotografera här för luften var fylld av saltpartiklar som reflekterades i blixten så bilderna blev lite småprickiga.

3 kilometers vandring och ett par timmar senare var det dags för uppfärd. Detta i en tvåvåningshiss som egentligen inte var mycket större än en skokartong. Trångt var det, skramligt och framför allt - det gick fort - men vi överlevde allihopa.

Väl uppe var det dags för en lång resa till Warzawa, man kan väl inte säga att resan var smärtfri. En liten Mercedesbuss och 14 personer på inte alltid bra vägar. Dessutom gjorde Polsk arbetslagsskydd det att chaffören tvingades stanna med jämna mellanrum för paus så resan som i sverige skulle tagit ca 3 tim varade hela 5,5 tim.

Men vi kom fram till vandrarhemmet och fick checka in. Här blev det en viss irritation, funderingar mm. pga trassel med rum och att undertecknad var tänkt att dela säng med chauffören, men det löste sig för samtliga och dagen avlutades på en fin restaurant där det bjöds på honungsglaserade revbensspjäll i mammutstorlek.